Pædagogisk
Pædagogisk
Plads til at lege
Vores pædagogiske praksis og principper udgør tilsammen grundlaget for vores organisation, struktur, aktiviteter og relationer. For SFO’en betyder plads til at lege, at rammerne er anderledes end i skolen, og at leg og fri-tid derfor er i hovedelementet om eftermiddagen. SFO’en ser dog sig selv som en del af skolens samlede virke. Derfor afspejles skolens værdier også i vores individuelle pædagogiske værdier, som handler om at styrke selvværd og selvtillid for børnene samt være med til at opbygge bærende relationer med andre SFO-børn og -voksne. At lytte, (vej-) lede, hjælpe, trøste, anerkende er vigtige elementer i vores arbejde med børnene.
Aktiviteter
Sammen med ledelsen af SFO’en sikrer personalet, at vores pædagogiske værdier afspejles i vores aktiviteter. Skolefritidsordningen byder på spændende aktiviteter, der understøtter personlig udvikling, relationsdannelse og inklusion. Aktiviteternes indhold er ofte kendetegnet ved en høj kvalitet, men er ikke et mål i sig selv. Det er et middel til samarbejde, selvværd, venskab og kreativitet. Det betyder, at der både er frit spil, hvor børnene selv kan styre hvilke aktiviteter, de ønsker at deltage i, og der er pladser, hvor aktiviteterne styres af voksne. Ud over den frie leg, hvor børn selv skaber og forvalter deres leg og bruger SFO-lokalerne til dette formål, skelner vi mellem faste og skiftende aktiviteter, som styres af de voksne. Faste aktiviteter inkluderer f.eks. brugen af gymnastiksalen, en fast turdag for de respektive aldersgrupper eller tilbud om at læse sammen. Vi arbejder med en aktivitetskalender, der inkluderer både kreative, fysiske og musikalske tilbud og er skræddersyet til børnenes alder. Disse aktiviteter kan tilpasses sæsonerne, men også ud fra børnenes ønsker og behov.
Fester og traditioner
I løbet af året er SFO’en ansvarlig for mange forskellige fester, f.eks. forårsfesten og lanternefesten. Visse helligdage og årstider giver også anledning til at afholde særlige arrangementer eller arrangere aktiviteter, der er med til at fremme den dansk-tyske kulturforståelse.
Samarbejde
SFO’en samarbejder med skolens forældre og lærere for at sikre helhedssyn, kontinuitet og variation i børns hverdag. SFO’en inviterer alle SFO’ens forældre til forældreaftener og bestræber sig på at have forældrerepræsentanter i skolens forældreforening hvert skoleår. Formålet er at sikre et godt samarbejde med forældrene og at finde måder at bruge forældrenes samlede kompetencer på.
Børn
Medarbejdere
Praktikanter
Hverdagen
SFO’en har en struktureret hverdag, som er særligt vigtig for de nye SFO-børn fra 0. klasse i begyndelsen af skoleåret, da rutiner kan bidrage til følelsen af tryghed, at blive set og tillid.
Morgenåbning
SFO’en åbner for vores morgenfriske børn fra klokken 07:00 til vi sender dem i skole kl. 07:55
Under udarbejdelse
Under udarbejdelse
Ferieordning
Ud over de normale åbningstider er SFO’en også åben for vores SFO- og Klub-børn i efterårsferien, vinterferien og den første og sidste uge af sommerferien. Vi er alle samlet i Annekset. Tilmelding er obligatorisk.
I kan se den aktuelle ferieplan længere ned på denne side.
Kom&Gå-system
Al information omkring afhentning, fravær og sygdom, faste aftaler, gå hjem selv osv., skal skrives i Kom&Gå-systemet. Vi modtager ikke den form for information via SMS, mail eller lignende former for kommunikationskanaler.
Gymnastiksal
SFO’en har skolens gymnastiksal mindst 3 gange om ugen, og 1-2 medarbejdere tilbyder leg, sport og mange andre muligheder for motion.
Vores lokaler
Sprogkoncept
Vores dedikerede sprogudvalg er en integreret del af vores skoleudvikling. I de seneste år har de udviklet et fremragende sprogkoncept, som har til formål at fremme eleverne individuelt på deres modersmål og det andet sprog.
Indmeldelse
Her finder du indmeldelsesblanket og svar på ofte stillede spørgsmål f.eks. om betaling og optagelse.