Undervisning

Musikundervisning

efter skoletid

på skolen

Sankt Petri Musikskole har gjort det til sin mission at anerkende, vække og fremme den enkelte elevs musikalske interesser og talent og at styrke vores musikelevers motivation gennem højt kvalificeret specialundervisning. På musikskolen tilbyder vi private lektioner, forskellige muligheder for at lave musik sammen og for at deltage i workshops, masterclasses, ferie co-lines, koncerter og konkurrencer. Lektionerne er baseret på læseplanerne fra foreningen for tyske Musikskoler.
De seneste begivenheder og nyheder fra Sankt Petri Musikskole kan findes i vores Facebook-gruppe.

Undervisningstilbud

På Sankt Petri musikskole tilbyder vi musikundervisning for musikere og alle dem, der ønsker at blive til en. Til alle aldersgrupper, fra musikvugge for babyer til masterclasses. Musikundervisningen finder normalt sted efter skole.

Enkeltundervisning

Vi tilbyder individuelle instrumentale lektioner fra 4 års alderen og sangundervisning fra 10 år (korsang og individuel sang).

Sammespil

Sammenspil tilbydes musikskoleelever, som samtidig får eneundervisning på det pågældende instrument.

Gruppeundervisning

 

Gruppelektioner undervises en gang om ugen i normalt 50 minutter. Grupperne består af mindst otte deltagere, og det maksimale antal deltagere er 15, for at kunne garantere en undervisning af høj kvalitet, som kan gives til den enkelte elev.
Gruppesammensætningen og aldersfordelingen bestemmes i begyndelsen af skoleåret og kan også ændres i løbet af skoleåret.

Musikvugge

til spædbørn fra 3 måneder til 2 år med forældrene

Vi – de voksne – synger og flytter, gøre motoriseret akrobatik med børnene, vugger dem i et håndklæde, bruger rim og digte og leger med faldskærme. Babyerne, midt i det hele, oplever og føler musikken og nærvær.

Så snart babyerne er gamle nok, bevæger de sig også. Vi laver motoriske sangspil, hvor vi klapper, hopper, vender og kravler. Vi gemmer os i hemmelige huler eller “sejler” afsted. Rim bruges med bevægelser, vi leger med klude, byder gule og sovende dværge velkommen, hilser på elefanter og skildpadder.

Musikhave

for 2-3-årige med én forælder pr. familie

for 4-5 årige uden forældre

Vi gør en masse motoriske ting, mens vi synger – kravler, hopper, halter, drejer os. Vi begynder at lære grundlæggende musikalske begreber og uddybe denne viden med alderen. Vi leger med puls og rytme, begynder at læse og klappe lysrytmer, spiller på forskellige instrumenter – trommer, xylofoner, klaves, maracas, bækkener, boomwackers – og følger hinanden som “orkestre”, hvor vi lærer at starte og stoppe på samme tid.

Tidlig musikalsk uddannelse

for 0. klasse

Vi leger med puls og rytme, begynder at læse rytmekort og klapper, bruger rytmesproget – da di di – spiller på forskellige instrumenter – trommer, xylofoner, boomwackers, bækkener, maracas – og ledsager hinanden som “orkester”. Det betyder blandt andet, at vi starter og stopper på samme tid. Solmisation/Solfa indføres: do re mi fa so la ti skala, hvor hver stavelse/tone har sit eget håndtegn. Dette sprog hjælper med at lære forholdet mellem tonerne og letter senere læring af et instrument.

Musik, teater og dans

1. – 3. klasse

Ønsket om at lave musik sammen i gruppen styrkes yderligere. Træning i krop og bevægelse

Design og improvisation i musik og dans er en del af programmet for dette kursus. Der tages hensyn til elevernes eksisterende instrumentale færdigheder, og de indgår gerne i lektionerne.

“Deltager min ven også?” – Det er vigtigt for børn og unge ved næsten alle arrangementer, uanset om det er i skolen eller ved koncerter på musikskolen. Her er vennerne ikke kun til stede ved det endelige resultat, men ganske aktivt vil de øve sammen og lære sammen. Musik bliver lært legende og dermed helt og bæredygtigt (gennem den fælles oplevelse som en formativ hukommelse i lyde og billeder). Eleverne lærer ikke kun at gengive, men også at skabe kreativt ved hjælp af spændende historier, som præsenteres musikalsk. Her kan alle bidrage med deres styrker og samtidig lære af andres styrker. Den naturlige åbenhed hos børn, deres store kreative energi, et rum er skabt på tværs af en bred vifte af læringskanaler med de forskellige niveauer af opfattelser (lytte til musik, se scenesæt, føle atmosfære, skrive scripts og gribe det hele kognitivt), hvor børn får lov til at spille enkelt og alligevel systematisk erhverve og udvide musikalske færdigheder. Musikteatret er et ideelt grundlag for musicalen, hvor alle elever i 8. og 9. klasser deltager, og giver forudsætningerne for et kulturrelateret liv selv efter skole.

Improteater

fra 4. klasse

“Hvor meget i dit liv går efter planen? Resten er improvisation.”
Alexis Kara, impro-skuespiller

Improvisationsteater holder alle døre åbne for fantasien. Det er en form for teater, der stort set ikke kræver iscenesættelse. Improtheater fremmer bl.a.
– aktiv lytning, sprog og udtryksfuldhed
– en atmosfære af munterhed og kreativitet
– selvtillid, empati og teamwork
– viljen til at engagere sig i det ukendte og til at reagere fleksibelt

Improtheater henvender sig til elever fra 4. klasse og  opefter. Især en aldersblanding kan have en meget positiv effekt på gruppens dynamik. Derfor inviteres ældre elever, der ønsker at prøve kræfter med skuespil, til at deltage. Indholdet af kurset er warm-up spil, der hjælper med at nedbryde hæmninger og opbygge selvtillid, sketcher og små, senere også større improviserede scener, der lever på den ene side fra handling, følelser og situationsbestemt komedie og på den anden side fra de udtryk, musik, teater og dans tilbyder.
Selvfølgelig må publikum, som senere kan indgå i spillet som en kilde til impuls og ideer, ikke mangle i alt dette.

Trommer til børn

Begyndere fra 1. klasse

Dette kursus er rettet mod alle børn, der nyder rhytmus og ønsker at lære de første trommeteknikker. Rytmisk sikkerhed opnås gennem rytme, tale og bevægelsesspil.

Trommer og meget mere

for avancerede, der har afsluttet trommer for børn

Trommespil er klasse, især sammen med andre. I dette kursus udvides allerede kendte trommeteknikker, og de første slagtøjsarrangementer spilles. Der anvendes også hverdagsmaterialer. Målet er at støtte skolens musikalske projekter med denne gruppe.

Yoga - Kropsbevidsthed og koncentration for musikere

for 1. – 5. klasse

fra 6. klasse

for voksne i 10-blok

“Yoga er som musik: kroppens rytme, sindets melodi og sjælens harmoni skaber livets symfoni”(Yogamaster B.K.S. Iyengar)

Vi tilbyder yogaundervisning for musikere parallelt med musikskolelektioner i samarbejde med Friederike Hertel, pianist & cert. Iyengar yogalærer.

At lave musik kræver kropsbevidsthed og koncentration. Yoga træner dette og fremmer forbindelsen mellem krop, sind og sjæl, som vi stræber efter, når vi laver musik. Ved at arbejde på dette kursus forbedrer vi ikke kun vores holdning på instrumentet og udvider vores spille- og lydmuligheder, men forhindrer også spændinger eller fysisk ubehag, når vi spiller. Selvtilliden styrkes og hjælper med at tackle bedre sceneskræk og frygt for performance og til at koncentrere sig bedre i stressede situationer uden for musikken og til ikke at reagere med stres.

Ingen særlige fysiske krav eller forudgående viden er nødvendige. Lektionerne foregår i en lille gruppe i trygge omgivelser.

Høreuddannelse, musikteori og musikhistorie

for instrumental- og sangelever

tilbydes i blok af 10 lektioner

Begyndere, fra 1. klasse

En første fortrolighed med øretræning & musikteoretisk baggrund opbygges, parallelt med en introduktionen til en verden af at lave musik.

Avanceret

Her udfordres og uddybes hørelse og musikteoretisk viden. Kurset danner grundlag for det intensive engagement i musik og dens indhold og henvender sig til elever, der ønsker at forstå musik fundamentalt og lege med tanken om at forfølge en musikalsk uddannelsesvej.

Gratis undervisningstilbud

Børnekor

Børnekor Sankt Petri er Sankt Petri Skoles kor og organiseres i tæt samarbejde med Sankt Petri Kirke. For tiden synger mere end 70 børn i koret. De ugentlige prøver finder sted i fire grupper, som øver separat efter alder og musikalsk erfaring.

Skoleorkester

Skoleorkesteret på Sankt Petri Skole ledes af Margit Birken og øver om mandagen fra klokken 15.45 til 16.45 i musiklokalet i Larslejsstræde.
Alle elever på vores skole, der spiller et orkesterinstrument og ikke længere er begyndere, kan deltage – uanset hvilken musikskole de modtager deres undervisning fra. Det er gratis at deltage.
Musikglade orkesterentusiaster bør kontakte Margit direkte.

Instrumenter

Eleverne forventes at medbringe deres eget instrument til undervisningen og klaverstuderende bør kunne øve sig derhjemme.

Sankt Petri Musikskole har et meget begrænset sæt af instrumenter. Hvis det er nødvendigt, især i prøveperioden, lejer vi disse instrumenter til rimelige priser. Send venligst forespørgsler via e-mail.

I princippet henviser vi til vores samarbejdspartnere vedrørende instrumentudlejning, køb og vedligeholdelse, som vi har aftalt fordelagtige betingelser med for eleverne fra Sankt Petri Musikskole.

Strenge

Vores partner for tildeling af strengeinstrumenter er violinmaker Matthias Beimdiek.

Sankt Petri elever modtager særlige priser.

Klaverer

Sankt Petri elever får forskellige rabatter på klaverer og flygler i den lokale Juhl-Sarensen butik i København.

Vindinstrumenter

i.K.Gottfried i København tilbyder rabatter på udlejning af vindinstrumenter.

Slagtøj

Elever får 10% rabat fra vores partner for slagtøj instrumenter.

Talentlinje

Musikstuderende fra Sankt Petri Musikskole har mulighed for at ansøge om optagelse på talentlinjen.
Talentlinjen henvender sig til musikelever, der ønsker at tage sig tid til at blive seriøse omkring musik. Det er velegnet til passionerede amatørmusikere eller unge musikere, der stræber efter en karriere inden for musik.

Indmeldelse

Klik her for at tilmelde dig musikskolen.

Til indmeldelse